5S bij Kulicke & Soffa

Al tijdens mijn sollicitatiegesprek bij Kulicke & Soffa jeukten mijn handen om met 5S aan de gang te gaan. Bij een rondgang door de fabriek zag ik erg veel verbetermogelijkheden. Na wat inleidende gesprekken om binnen het management de neuzen dezelfde kant op te krijgen, zijn we 21 september begonnen in een deel van de fabriek.

 

Voor
Na

Tijdens de eerste trainingsdag heb ik uitgelegd wat 5S is, en hebben de medewerkers foto’s gemaakt van zaken die goed waren in de fabriek, maar vooral zaken die slordig waren. Ook hebben ze uitgesproken aan welke zaken ze zich ergeren. Daarna zijn we aan de slag gegaan met sorteren van spullen die niet in de fabriek thuis hoorden.

 

Na
Voor

Middels een dagelijkse standup meeting van 10-15 minuten is vervolgens door deze spullen heen gegaan en hebben deze een plaatsje gekregen (magazijn/afvalbak). Ondertussen bleef men spullen uit hun werkplekken verzamelen. Al gauw ontstond behoorlijk wat ruimte om spullen die ze wel wilden houden een vaste plaats te geven. Drie weken later zijn we ook met het tweede deel van de fabriek begonnen.

Op 19 oktober hebben we een tweede sessie gehouden en bepaald wat de verantwoordelijkheden van iedereen zijn. Zo is bepaald dat na opbouw van iedere machine het werkvak leeg en schoon wordt gemaakt en is voor iedere gezamenlijk ruimte bepaald wie de verantwoordelijke is.

Voor
Na

 

Het resultaat mag er zijn. Afgelopen week kwam een zeer belangrijke klant op bezoek, en we hoefden van te voren de fabriek niet eens op te ruimen.