McDonalds heeft bij de gemeente een verzoek gedaan om een vestiging bij de afrit van de A67 te openen.
Hoewel ik hier persoonlijk totaal niet op zit te wachten, zitten er voor de gemeente een aantal voordelen aan een vestiging hier. Een nieuw restaurant betekent werkgelegenheid (80-100 banen) en er kunnen belastingen geheven worden. Bovendien sponsoren McDonalds veelal lokale (sport)verenigingen.
Er kleven echter ook nadelen aan dit plan. Ten eerste komt er meer concurrentie voor bestaande (lokale) horecazaken, wat de voordelen af kan zwakken. Ten tweede veroorzaken fastfoodketens vaak veel zwerfafval. En wat weinig genoemd wordt; de verkeerssituatie verslechterd door meer drukte op de afrit, maar ook doordat (dronken) fietsers het wel eens zouden kunnen gaan wagen om over het viaduct te gaan fietsen richting deze snackbar.
Als McDonalds met een goed plan komt waarbij zwerfafval voorkomen wordt, een energieleverend gebouw wordt geplaatst en de verkeersstromen in goede banen worden geleid zou de komst van een McDonalds naar deze plek een impuls voor dit gebied kunnen zijn. McDonalds heeft uitbreiding van de carpoolplaats al in het plan meegenomen.
Het college heeft van B&W heeft aangegeven hier een “ja, mits” houding in te nemen. Het bestemmingsplan van dit gebied zal wel aangepast moeten worden. In de Commissievergadering op 12 januari komt McDonalds zijn plannen toelichten.
Leuk die economische voordelen (slechts beperkte voordelen zoals je zelf aangeeft), maar vergeet het nadeel niet dat het weer laagdrempeliger wordt om fast food te eten in de omgeving van Eersel en alle nadelige gevolgen voor de gezondheid van de inwoners (en met name jeugd). Ik zeg, niet doen!
Wellicht zijn er wel andere partijen geinteresseerd die hier een beter, gezonder concept willen neerzetten? Openbaar aanbesteden?
Dank je voor het delen van deze informatie Dorus.
Behalve de genoemde arbeidsplaatsen zie ik bijzonder weinig voordelen voor het dorp/gemeente Eersel.
In mijn ogen moet de gemeente inzetten op horeca en mkb met een ‘eigen smoel’ (onderscheidend) en met een hoge toegevoegde waarde, dus op streekprodukten, unieke concepten, ondernemers met een eigen signatuur.
Van de nationale ketens en – concepten hebben we er al genoeg en dat is copy-paste, veel van het zelfde. Eersel leent zich er strategisch voor om onderscheidend te zijn.